TEKNIK PENCERITAAN / PERSEMBAHAN
Teknik penceritaan merupakan keseluruhan cara pengarang melahirkan atau
mengendalikan keseluruhan struktur kesusasteraan, termasuk penyusunan plot,
penyelenggaraan perwatakan, penggunaan latar yang sebagainya. Manakala, “style”
atau gaya Bahasa pula ialah kecenderungan untuk melihat jalinan cerita yang
bersangkut-paut dengan pemilihan ayat atau diksi, atau imajan dan lain-lain
(Mohd. Thani Ahmad, Kesusasteraan, diselenggarakan oleh Baharuddin Zainal, DBP,
1986, hal.23)
Mengenai teknik penulisan Sulalatus
Salatin, Abu Hasan Sham berpendapat bahawa, “Pengarang Sulalatus Salatin itu
seorang yang bijak dan mempunyai pengetahuan yang luas. Tetapi lebih daripada
itu ia juga seorang seniman (literary artist) yang dapat melukiskan segala
kisah dan gambaran masyarakat Melaka dengan hidup dan indah sekali” (Abu Hasan
Sham, Beberapa aspek dari Sejarah Melayu, U.M,1977)
C.C.Brown pula berpendapat, “pengarang
Sulalatus Salatin dapat menceritakan sesuatu episode itu dengan nyata sekali.
Kadang-kadang gambaran yang diceritakan itu amat romantis, gambaran-gambaran
yang menyayat hati tidak ketinggalan dimasukkan. Di sana sini diselitkan
babak-babak lucu”. (Pendahuluan Sejarah Melayu or Malay Annals, O.U.P, 1970)
Dari segi teknik penceritaan, Pengarang
Sulalatus Salatin menggunakan teknik:
- teknik penceritaan secara langsung oleh pengarang atau teknik
diskriptif
- teknik penceritaan secara tidak langsung
- teknik dialog
- teknik monolog
- teknik monolog dalaman
- teknik penceritaan melalui surat
- teknik wasiat
A.
Teknik Penceritaan Secara Langsung Oleh Pengarang Atau Teknik
Diskriptif.
Teknik penceritaan secara langsung merujuk kepada “wacana atau gambaran
yang begitu terperinci supaya pembaca atau pendengar melihat, mendengar, merasa
atau menghidu dengabn berkesan sekurang-kurangnya melalui imaginasinya.”
(Hashim Awang, Glosari Mini Kesusasteraan, Fajar Bakti, 1987, hal.13).
Pengarang akan menceritakan atau
memberitahu pembaca tentang segala sesuatu mengenai peristiwa yang diceritakan.
Dengan lain perkataan, pengarang mahu pembaca mengetahui daripada pengarang
sendiri. Contoh pemerian pengarang menggunakan teknik ini terdapat hampir
keseluruhan muka surat dalam teks Sulalatus Salatin. Beberapa contoh misalnya,
“ Setelah Raja Gangga Syah Johan melihat
Raja Suran itu datang, maka Raja Gangga Syah Johan pun berdiri memegang
panahnya; maka segera dipanahnya, kena gumba hajah Raja Suran, gajah itu
jatuh terjerumus. Maka Raja Suran pun melompat serta menghunus pedangnya,
diparangkan kepada Raja Gangga Syah Johan, maka kenalah lehernya, putus
kepalanya terpelanting ke tanah. Maka Raja Gangga Syah Johan pun matilah.
Setelah rakyat Gangga Negara melihat rajanya mati itu, maka sekaliannya pun
lari; maka…….”
(Sulalatus Salatin, 1968, hal.11)
B. Teknik Penceritaan Secara Tidak Langsung
Teknik ini termasuklah penggunaan teknik yang biasa kita temui dalam
karya-karya genre sastera Melayu moden. Dalam teks Sulalatus Salatin, selain
teknik penceritaan secara langsung, pengarang juga memberi peluang kepada
pembaca memikirkan sendiri mengenai;
Peristiwa-peristiwa yang diceritakan
serta implikasi yang timbul daripada peristiwa tersebut. Melalui sifat-sifat
watak sama ada melalui dialog watak, melalui monolog atau monolog
dalaman. Pembaca juga dibiarkan menilai tentang unsur-unsur tertentu yang
terselit disebalik dialog watak yang terlibat, kata-kata wasiat yang
ditinggalkan, melalui isi kandungan surat kirimaan kepada raja negeri-negeri
tertentu dan sebagainya.
C. Teknik Dialog
Pengarang Sulalatus Salatin banyak menggunakan dialog dalam penceritaan
untuk menghidupkan cerita. Penggunaan teknik ini banyak digunakan ketika
menghadap raja, raja mengeluarkan perintah, rakyat mempersembahkan sesuatu
kepada raja, percakapan atau perbualan antara pembesar atau antara raja dengan
seseorang, pendebatan yang berbentuk sindiran, ketika memaki seseorang, membuat
aduan dan lain-lain. Pemakaian teknik dialog dapat menghidupkan lagi jalan
cerita. Beberapa contoh dialog misalnya;
Maka titah baginda; Maukah Seri Nara
Diraja atau Tun Bulan, anak Orang Kaya Hitam? Maka sembah Seri Nara Diraja,
“Mohon tuanku.” Maka baginda bertitah pula, “Maukah akan Tun Ratna Sandari,
saudara sepupu kepada Paduka Raja? “Maka sembah Seri Nara Diraja, “Mohon
tuanku.” Maka titah Sultan Muzaffar Syah, “Maukah akan Tun Gemala, saudara
Bendahara Seri Wak Raja?”
(Sulalatus Salatin, 1968, hal.93)
D. Teknik Monolog
Monolog ialah percakapan panjang yang dituturkan oleh seorang watak samada
ditujukan kepada dirinya sendiri atau kepada pembaca. contoh pemakaian
teknikini dalam teks ialah;
"Maka Raja Kasim pun naiklah ke
darat serta ia fakir akan kata-kata Maulana itu dalam hatinya, “kepada siapa
aku minta tolong ini? Jika demikian baik aku pergi kepada Seri Nara Diraja
kerana ia kasih akn aku; kalau-kalau mau ia menolong aku. Setelah demikian
fikirnya, maka Raja Kasim pun pergilah kepda Seri Nara Diraja”.
(Sulalatus Salatin, hal.85)
E. Teknik Monolog Dalaman
Maksud teknik monolog dalaman ialah “berkata-kata dalam hati”. Kata-kata
ini tidak dikeluarkan atau diucapkan (disuarakan). Monolog dalaman mengungkap
fikiran, emosi dan pengalaman batin seseorang watak. contohnya:
“setelah Sultan Mahmud mendengar kata Seri
Bija Diraja itu, baginda diam; pada hati baginda, “Tiada suka Seri Bija Diraja
bertuankan aku.”
(Sulalatus Salatin,
hal.187)
F. Teknik Penceritaan Melalui Surat (Teknik Surat)
Isi cerita Sulalatus Salatin disampaikan melalui surat kiriman. Ini
termasuklah surat-surat yang dibawa oleh utusan Melaka ke negeri-negeri lain
atau surat daripada neggeri lain ke Melaka. Isi kandungan surat ini dibaca di
balai penghadapan. Pada kebiasaannya surat kerajaan Melaka yang akan dibawa
oleh utusan ditulis oleh Bendahara. contoh:
Surat Raja China kepada Raja Melaka;
“Telah datang ke balairung, maka disambut oleh betara diberikan kepada khatib,
maka dibaca oleh khatib demikian bunyinya:
“surat dibawah cerpu Raja langit,
datang ke atas mahkota Raja Melaka. Kita dengar Raja Melaka raja besar, sebab
itulah maka kita hendak bersahabat dan berkasih-kasihan dengan Raja Melaka,
kerana kita pun daripada anak cucu Raja ISKANDAR Zul-Karnain, sebangsa juga
dengan raja Melaka, kerana tiadalah ada dalam alam dunia ini raja-raja yang
besar daripada kita. Tiada siapa pun tahu akan bilangan rakyat kita; maka
daripada sebuah rumah sebilah jarum kita pintak. itulah jarumnya sarat sebuah
pilai kita kirimkan ke Melaka.”
(Sulalatus Salatin, hal.131)
G. Teknik Penceritaan Melalui Wasiat (Teknik Wasiat)
Wasiat pesanan adalah berbentuk kata-kata yang berbeza dengan dialog
biasa kerana kata-kata berupa wasiat mempunyai ciri-ciri yang tersendiri iaitu
mengandungi unsur-unsur didaktik yang amat tinggi nilai pengajaran dan
pendidikannya. Wasiat juag menunjukkan hubungan yang lebih harmonis antara
golongan raja (pemerintah) dengan golongan rakyat.
Wasiat biasanya ditinggal oleh seseorang raja atau
pembesar negeri (Bendahara misalnya) sewaktu gering (sakit tenat) atau sewaktu
hamper menemui ajal. contoh wasiat Sultan Mahmud Syah kepada anaknya;
“Hei anakku, cahaya mataku, buah
hatiku, engkau kerajaan, sangat sabarmu; dan barang suatu bicaramu jangan
meninggalkan Bendahara dan sekalian menteri hulubalangmu; sangat-sangat adil
saksama pada barang hukum atas bala tenteramu. Jangan engkau dengar-dengaran
sembah orang tiada dengan sebenarnya; sangat-sangat ampun pperiksamu akan
mereka itu sekalian, akan ia bernaung kepada keadilan dan kemurahanmu; dan
jangan engkau taksir daripada menahafus dan memeriksai atas rakyatmu, supaya
sentosa kerajaanmu.”
(Sulalatus Salatin, hal.288)
Isi ringkas dan pemahaman dapat dicapai
ReplyDeleteterima kasih atas perkongsian ini. amat membantu dikemudian hari. Goodluck!
ReplyDelete